W środę, 19 lipca w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kazimierzy Wielkiej nastąpiło oficjalne podpisanie umowy o wykonanie projektu i budowę obwodnicy Kazimierzy Wielkiej, przez dyrektora Daniela Urbanowskiego ze Świętokrzyskiego Zarządu Dróg oraz przez przedstawicielki Konsorcjum FART&TRAKT - wykonawcy projektu i jego realizatora.
Na wstępie Starosta Kazimierski Jan Nowak powitał przybyłych na uroczystość: Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Adama Jarubasa, Wiceprzewodniczącego Sejmiku Samorządowego Tadeusza Kowalczyka, przedstawicieli inwestora i wykonawcy oraz włodarzy Gminy Kazimierza Wielka i Powiatu Kazimierskiego.
Następnie starosta przedstawił historię obwodnicy, perturbacje związane z jej projektem i przedstawił jej planowany przebieg.
- Ze względu na wartość inwestycji, jak i jej znaczenie dla społeczeństwa, na pierwszym miejscu wśród tegorocznych zadań inwestycyjnych należy wymienić budowę obwodnicy Kazimierzy Wielkiej, o której mówiło się już w długofalowych planach zagospodarowania w latach sześćdziesiątych ub. wieku, zaś konkretne działania samorząd podjął przed 5 laty - przypomniał starosta.
Finansowanie inwestycji będzie odbywać się ze środków RPO, ponieważ koszt samej obwodnicy zamknie się kwotą około 40 mln zł, co jest równoważne całorocznemu budżetowi Powiatu Kazimierskiego, a przekracza nawet roczny budżet Gminy Kazimierza Wielka.
Będzie to budowa całkiem nowej drogi, dość skomplikowana z uwagi na różnorakie ukształtowanie - od terenów podmokłych, poprzez znaczne wzniesienia, wymagające niwelacji terenu oraz wykonania utwardzonych nasypów. Powstaną nowoczesne ronda. Planowana obwodnica Kazimierzy Wielkiej liczy 4,5 km długości. Rozpoczyna się od ul. Kolejowej pomiędzy Rolmetem, a sklepem MediaExpert, następnie biegnie koło oczyszczalni ścieków, krzyżuje się z drogą nr 776 do Buska w rejonie targowiska za stadionem, dalej biegnie w kierunku ZEORK-u, gdzie będzie skrzyżowanie z drogą 768 do Koszyc, potem za cmentarzem, obok wylęgarni, by dołączyć do istniejącego ronda obok stacji paliw dr Żurek przy wylocie drogi 776 na Kraków.
Powstająca obwodnica odciąży znaczną część Kazimierzy Wielkiej od ruchu ciężkich samochodów po wąskich, ciasno zabudowanych ulicach. W ciągu drogi 768 dotyczyć to będzie ulic: Kolejowej, 1 Maja, Sienkiewicza i Koszyckiej. Z kolei w ciągu drogi 776 obwodnica odciąży ul. Piłsudskiego oraz Armii Krajowej. Dzięki obwodnicy zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców posesji, których budynki powstały dziesiątki lat temu w odległości zaledwie 2 -3 mb od jezdni i narażone są na wstrząsy i pęknięcia przy każdym przejeździe ciężkiego samochodu, nie mówiąc już o uciążliwym hałasie. Obwodnica skróci czas i komfort przejazdu od Jędrzejowa na drodze krajowej S7 do Brzeska Okocim na autostradzie A4, który to odcinek stanowi bardzo wygodne i ekonomiczne połączenie pomiędzy Łodzią czy Warszawą w kierunku na Słowację i Ukrainę, z ominięciem zatłoczonej metropolii krakowskiej. Będzie ważnym czynnikiem dla rozwoju stolicy naszego powiatu.
W ostatnim okresie pojawił się wśród części mieszkańców, których posesje położone są przy południowej części obwodnicy w rejonie dawnej unitry - laminy, protest przeciwko przebiegowi południowego odcinka tej inwestycji z naciskiem, by zmienić przebieg obwodnicy lub ją skrócić. Jak podkreślił starosta Jan Nowak - o planowanej obwodnicy, o jej przebiegu doskonale wiedzieli ci wszyscy, którzy przez ostatnie pół wieku nabyli w tym rejonie działki, bądź wybudowali budynki. Było z góry wiadomo, że obwodnica wcześniej czy później powstanie. Obecnie planowany jej przebieg bardzo niewiele różni się od tego sprzed pół wieku. Dzisiaj można kształtować przebieg tej obwodnicy, ale tylko w ramach decyzji środowiskowej, w ramach działek, które ta decyzja uwzględnia. Na etapie projektowania rozpoczną się konsultacje społeczne na ten temat, brak których grupa uczestników protestu zarzucała burmistrzowi i staroście, m. in. w programie TVP Info.
Liczymy na to, że w 2020 r. obwodnica zostanie oddana do użytku.
Zabierając głos marszałek Adam Jarubas przypomniał, że jest to jedna z 13. inwestycji drogowych w województwie i wyraził zadowolenie z jej budowy, bowiem jest ona konieczna dla powiatu kazimierskiego, który na tą inwestycję zasługuje.
Z kolei Damian Urbanowski wyraził zadowolenie z wyników przetargu, ponieważ wykonawca inwestycji jest dobrze znany, jako że wykonywał drogę wojewódzką nr 776 i doskonale się sprawdził.
Starosta Jan Nowak przypomniał także o innych inwestycjach Powiatu Kazimierskiego - ścieżce rowerowej z Małopolski do Wiślicy (i dalej do Kielc) oraz planach związanych z wykonaniem całorocznego, odkrytego basenu mineralnego na bazie wód geotermalnych z odwiertu w Cudzynowicach.